måndag 3 november 2008

Mitt höstlov



Idag började skolan igen och det lilla, korta höstlovet har tagit slut.

Jag vilade nästan inte alls! Jag arbetade hela lovet och vaknade varje morgon klockan 6.00 eller 7.00. Hemskt, vad? Men ett sådant lov hade många lärare på GAG faktiskt, eftersom en del av oss var i Realskolan på en konferens som hette "Från lärare till lärare". Några mina kollegor (jag också) lärde de andra lärarna från hela Estland vilka IKT-läromedel man kan använda på lektionerna. Mina andra kollegor var studenter
och lärde sig nya kunskaper inom IKT.
Egentligen var det kul!

Vad gjorde du under höstlovet?

Juta

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade en mycket lugn och rolig vila. Jag hälsade på min pappa vem bor i Pärnu. Vädret var ganska dåligt och därför var jag hemma - sovade och spelade med min lillasyster. Innan jag gick till Pärnu var jag i Viljandi med min väninna. Vi stannade hos hennes mormor vem var mycket vänlig och trevlig. Jag och min väninna tog långa promenader där och vi fotograferade också ganska mycket. På mitt lov orkade jag göra mitt forskningsarbete av akademiker som har studerat på Gustav Adolfs gymnasiet. För det måste jag gå till skolans museum och skaffa material. Dessutom det, träffade jag med mina vänner och hade en mycket rolig tid. I tisdag var jag i skolan och hjälpade flytta saker från en svensk klass till andra. Från där fick jag en Tolkiens bok "Smedan och stjänan" på svenska som jag läste på tåget på min väg till Viljandi och Pärnu. För jag hade mycket tid att sova och vila, tyckte jag om mitt lov :D.

Br

Anonym sa...

Under höstlövet var jag i Tallinn. Jag resade och somnade mycket, t.ex jag vaknade ungefär klockan 10 eller 11 varje dag. Men jag resade inte alla dagar. Jag gick på treningen, läste böcker och studerade också. I tisdags var i skolan och hjälpade Juta med mina klasskamrater. På helgen hälsade jag mina kompisar.

Melissa

Eva sa...

Under höstlövet var jag i Tallinn och hem i Ervita. Jag hade ganska spännande höstlövet därför att vi gjorde en undersökning av potatisar. Vi(med Eveli) gick till TTÜ och gjorde försök, det var intressant. Och resten av tid var jag hem, läste böker och gjorde höstarbeten med min familjen. Det var roligt därför att jag kunde bli med mina mamma och syster som var glada övet det också. På helgen hälsade jag på mina väninnor, jag haft inte sett de för länge. Jag hade mycket fint tid och jag tyckte om den. Och i mondags morgon åkte jag till Tallinn.

Eva :)

Liis sa...

Jag tror att lovet var för kort, men ändå var det mycket roligt!
Från måndag till onsdag var jag på Öster. Där bodde jag hos min farmor och farfar. Jag träffade mina vänner och släktingar vem jag hade inte sett för länge. Vi promenerade, skojade och pratade mycket. I Tallinn tillbringade jag tid med klasskamrater och andra vänner.
Jag läste böcker också och naturligtvis sov ganska mycket. Det var så bra att sova länge! :)

silver sa...

Jag hade ett otroligt bra höstlov. Jag var i Sverige. Där var ganska kallt men jag tyckte om att vara där. Jag hjälpade mina släktingar med flyttning och jag fell på trappan och skadade mitt knä (det är inte bra). Men jag köpte "bilar". Det är bra att efter 7 veckor är vinterlovet :)

Eveli sa...

Under höstlovet var jag i Pärnu, Tallinn och Saku. I Pärnu var jag hos min mormor och jag vilade där. Och jag håller med Eva, vår undersökning var mycket intressant, vi gick till Evika och TTÜ, men TTÜ var mer intressant än Evika. På den 31 oktober var Halloween, då var jag i Saku och passade ett småbarn. Han är bara två år gammal och han var mycket glad när där var ett strömavbrott. Vi hade ingen elektricitet i två timmar, det var mycket mörkt och det småbarn var inte rädd, men jag var! Och i Tallinn var jag hos väninna, vi tittade på filmer och åt mycket finskt godis.
Det var ett bra lov!

Anonym sa...

Min skollov var mycket intressant. På Fredag jag var I festen. Innan jag avrinning min lägenhet och mina grannar lägenhet också, jag är så anständigt eller inte.:D
På tisdag jag kom till skolan med andra flickor för att hjälpa Juta.
Jag besökte bio och jag var på träningen.
Jag besökte också mina släktingar och jag hade en pajamas festen med flickor. Även jag läst två böcker och studerade lite. Naturligtvis har jag försökt att sova så mycket som möjligt och gick med min hund i friska luften
Det var mitt kort översikt över min skollovet.

Jane

Anonym sa...

Jag gick hem till Väike-Maarja redan på fredag. Jag gjorde ingenting speciellt, jag vilade och sov mykcet länge på morgonen. Jag också träffade några mina väninnor, som bor i Väike-Maarja. Jag läste boken för litteratur och ibland lagade jag mat på kvällen.
I slutet av höstlovet kom också min mormor till oss och då hade vi mycket folk hemma. Det var roligt.

Vilja

Triin sa...

Under lovet var jag bara i Tallinn, fastän jag tänkte att gå till Häädemeeste, där bor mina morföräldrar och många mina vänner. Men tyvärr är höstlovet så kort, att jag hann inte gå:( På fredag var det en liten fest hos mig, så jag måste städa mitt hem nästan helt lördag. Jag läste böcker, lyckligtvis hade jag mer tid att träna och lite mer tid att sova och vila. Jag gick flera gånger till TTÜ att titta på tävlingar(en gång med Jane också). Fast lovet var för kort, var det ändå rolig och behaglig.
Triin Tartes

Annette sa...

Mitt höstlov. Det var mycket kul och det börjare tidigare som vanligen(för mig.) -en dag.
På fredag , på den 24. oktober börar min dag med busresan( med min väninna och med VHK), som var nio dagar. Jag var i många länder, men jag besökte Frankrike( tre dagar), Tyskland och Holland(en dag), när jag besökte Rijks museum.
På resen kunde jag tala olika språker. I Polen lite ryska.
I Frankrike var jag i Paris, när hade jag undebart tid. Jag besökte Modern konstmuseum(Pompeidou), Orsay och Louvre.
Jag tyckte mest om Versailles, därför att där jag fick inspiration och jag blev roligare.
Det var min andra gång om jag var i Paris.
i förra perioden läste vi i konshistoria gotik oCH roman stilar och då såg och gick in Sante-Chapelle och Notre-Dame i Paris.

Wilma Circus sa...

(till Annette: Jag är så avundsjuk!)
Mitt höstlov var ett behagligt avbrott i rutinen. Jag åkte till Haapsalu. Där cyklade jag från en billig affär till andra. Jag köpte många saker. Bland annat köpte jag en svensk bok och den kostar bara 1kr. I torsdags kom jag hem och städade. Min garderob såg hemsk ut, nu är det oki-doki. Jag kan inte säga att jag sov mycket. Jag kunde inte sov över klockan 9, för att jag har inner klockan eller någonting.

Kätlin sa...

Mitt höstlov var ganska fredlig. Och det var mucket bra, att vi kunde hjälp Juta att flytta i höstlov. Den mesta ceremoniel inträffade på fredag, var min bror hade seglas årstiden slut i
Bonnie&Clyde. Där var allting dryga och glad. Men jag bekänner att jag kunde inte alls tänka till studier under höstlovet.

Mallu sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Under höstlövet var jag bara i Tallinn. Jag vaknade alltid klockan 11 eller 12. På kvällen var jag på träningen. På dagen var jag hos mina kompisar. En dag Jag var på Ivi Arraks utställningen, som hette Reflexioner och det var mycket bra. Min bästa saker under höstlövet var att mitt favorit band gav konsärt i Rock Cafe.(Det band var Simple Plan) Jag har tidigare varit på de konsärt i Helsinki.
Mitt lov var gott, men slutade kanska snabbt.

Mai-Liis.

Anonym sa...

På skollovet var jag sjuk. Jag hade halsflussen. Hela måndag satt ja hemma och tittade på TV. Jag kände mig dålig. Nästa dag jag kände mig bättre och min väninna organiserade en resa till Riga. Den resan var mycket viktigt för oss, därför att där är en konstakademi var vi skulle vilja läsa. Vi var där hela onsdag och åkte tillbaka i natten. När vi kom hem sov vi hela dagen och sedan tog vi en promenad. tack vare den resan kände jag mig mycket bra. På fredag läste jag en bok på engelska och en bok på svenska. På kvällen gick jag till träningen. Helgen var ordinär och i slutet av skollovet var jag frisk.

Veronika.