onsdag 12 november 2008

Dr. Inger Schuberth föreläste om Gustav II Adolf

Den 7 november fortsatte Gustav Adolfsdagens firande på skolan med en föreläsning om Gustav II Adolf. Historikern Dr. Inger Schuberth berättade om Vasaätten, slaget vid Lützen och kungens betydelse i Tyskland. Borgmästaren av Lützen Maik Reichel pratade om utgrävningarna som man har börjat med på slagfältet utanför staden.

Efter föreläsningen var våra gäster på skolans museum där Helda Venderström visade utställningarna och efteråt drack vi kaffe och åt Gustav Adolfbakelser!


















7 kommentarer:

Wilma Circus sa...

Jag tycker om de kakorna.:)
Och jag tycker om olika saker som vi gör liksom föreläsning. Jag hoppas att den Lucia dagen ska vara rolig.

Unknown sa...

Jag vilja säga samma sak, som Kristel - De kakorna ser mycket läckra ut. :)

Men den dagen var intressant och jag tror att alla fick några nya vetande av Gustav II Adolf.

Anonym sa...

jag tyckte att föreläsningen var ganska intressant. hon pratade liiiite för långsamt ibland, men annars var det bra. jag tycker om föreläsningar och jag tror att det var bra för oss att höra hur en riktig svensk pratar. :)

Epp-Maria

Anonym sa...

Jag tyckte också om föreläsningen. Jag föststod mycket och det var roligt att avslöja (är det rätt? jag använde en internet ordboken) att jag vet så många ord :)

Vilja

Anonym sa...

Jag tyckte om föreläsningen. Den var mycket intressant och jag hörde nya fakta om Gustav Adolfs liv och död. Det var bra att hon pratade långsamt, därför att jag förstod mycket. Det var lite svårt att förstå, när han pratade om tyska och hon tolkade, därför att då var det två olika språk tillsammans. Allt övrigt var bra.

Mai-Liis.

Triin sa...

Två timmar i aulan var lite för lång tid att vara totalt koncentrerad för mig, så tyvärr kunde ja inte hänga med allt som Dr. Schuberth sa. Lyckligtvis var doktorn snäll och pratade långsammare än vanligen. Annars var föreläsning ganska intressant att lyssna på, eftersom i historia har vi aldrig studerat så mycket om Gustav Adolf.

Triin Tartes:)

Anonym sa...

Jag tyckte om den föreläsningen. Den var mycket intressant och jag förstod nästa allting som sa Dr. Inger Schubrth. Tack vare den föreläsningen jag vet mycket mer om Gustav II Adolf nu.

Veronika.