lördag 13 september 2008

En färöisk modern opera


"Den galne mannens trädgård" heter operan som kommer från Färöarna och som en del av er har sett den här veckan. Jag tittade på föreställningen igår och är fortfarande lite förvirrad. Varför? Kanske därför att jag gillar mer den traditionella operan och tycker inte så mycket om modern musik (fastän jag har studerat musik och även musikteori :P).

Operan var trots allt ganska enkel att följa och den var inte lång heller ("salen" var ganska kall!). Det var så mycket som hände hela tiden - man hade använt hela rummet (en gammal värmecentral!). Kostymer, scenografi, orkestern där uppe, skådespelare och dansare, bilder och texter på väggen - man hade mixat ihop olika konststilar. Jag gillade nog mest sångarna - kontratenor Risto Joost och sopran Pirjo Püvi. Dansarnas roll i föreställningen var också intressant, tyckte jag.

När jag promenerade hem, tänkte jag på er som hade sett operan dagen innan. Om jag hade sett operan först, hade jag vågat rekommendera den mina elever? Därför är det särskilt kul att några elever sa mig i skolan igår att de tyckte om operan! Och ni har sett den FÖRSTA färöiska operan i alla fall!

Vad tyckte du?
J.

Foto: Päevaleht

Inga kommentarer: