söndag 25 maj 2008

Jag kom inte ihåg när måste vi skriva den artikeln från tidningen, till bloggen eller till heftet. Så jag ska skriva här :D.



Jag sökte en artikel av Estland och jag hittade en filmrecension av "klassen". Det var skrvit på den artonde april. I artikeln var en sammanfattning av filmen och Ilmar Raags kommentarer. Det var en paragraf av händelserna på Columbine high när I. Raag fick hans inspiration. Det är kul, att "Klassen" var i svensk tidningen och det var intressant att läsa en svensk synpunkt av den filmen.

Britt

13 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant! Kan du lämna länken till artikeln här? Jag blev lite nyfiken ...

Naturligtvis kan alla andra också berätta om sina artiklar här i bloggen!

britu sa...

det är ganska kort men ändå ... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=762001

Anonym sa...

Jag läste en artikel av obehöriga lärare. Det var i http://stockholm.city.se/.
Det berättade av ett problem i svenska skolor. Nämligen har många lärare inte en godkänd utbildningar i Sverige. Det är ett problem för regeringen, eftersom de vill att elever ska ha en bra utbildning.
Regeringen kan också inte ge alla lärare en utbildning, daför att det kostar för mycket.


Vilja

Anonym sa...

Lipton gjorde en undersökning och 52% av tillfrågade (i åldrarna 18-29) sa att de dricker mer te nu än ett år sedan.
Svart te är det mest populärt te men mer och mer tycker om att dricka grönt te.
Jag tror att snart kommer den trenden till Estland också, så drick mer te! :)

(Den artikel: http://www.alltommat.se/nyheter/allt-fler-unga-dricker-te-1.7952 )

Silver

Unknown sa...

Varg kan ha jagats illegalt

Den artikel berettade om vargen, som hade skotsskador.
Första polisen tänkte att det handlar om illegal rovdjursjakt men det var en snöskoter som skadate dem.
Polisen var till platsen och hämtade vargen och den skickades till sjukhusen i Uppsala.


Kaur

Anonym sa...

Jag läste en artikel som berättar av Cecilia Nilsson. Hon gjorde nytt svenskt rekord av hammar kastningen. Nu kan hon gå till OS i Peking. Intressant är det att hon hade bara tänkt att komma hit och börja säsongen.
Det ligger här: http://www.eurosport.se/friidrott/inomhus/2008/story_sto1582742.shtml


Eva

Pille sa...

Nu kan din skola få tillökning i biblioteket.1 500 samlingar med klassiska böcker till 300 av landets skolor. Det är jättebra. Vi i Estland behöver också behöver många nya böcker.
Det ligger här:http://www.expressen.se/noje/bocker/1.1174593/nu-kan-din-skola-fa-gratis-bocker

Anonym sa...

Jag läste en artikel av ett konsthus i Berlin. Claes Nordenhake var i Berlin och såg de två tomma husen vägg i vägg - dels det som en gång var varuhuset Merkur, dels det som var Lufthansas huvudkontor. Han uppkom en ide. Husen hade stått tomma i åtta år, ägaren ville inte hyra ut, endast sälja. Och då kom den svenske galleristen Claes, köpte det och byggt upp ett konstimperium. Det nya konsthuset ligger i det som en gång var Berlins tidningskvarter.
Där finns många gallerier. Till exempel Carina och Paul Jackson sålt skandinaviska designmöbler i Stockholm, men nu flyttade de i det nya gallerihuset, därför att de blev väldigt förtjusta i lokalen och där i Berlin händer så mycket.
Jag tror att det är mycket intressant konsthus och jag vill besöka det när jag råkar i Berlin.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2206&a=769326
Eveli

Anonym sa...

Jag läste en artikel av Bahadur Scherchan som är äldst man som gick på Mount Everest. Han är 76-årige och han gick där med sitt sällskap. Tidigare hade Katsusuke Yanagisawa som är 71-årig titeln som världens äldsta på världens högsta berg.
Du kan läsa det artikeln i http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1292723.svd

Melissa

Unknown sa...

Jag läste en artikel, som berättade av svensk turistreklamen. I artikeln har man skrivit att vilka olika reklamen har svenska turistorganisationerna gjort och hur tolkar människor de reklamen.
Man hade skrivit några exempel i artikeln. Men andra paragrafen skriver att turistreklam når inte fram som tänkt...
Man menar att det stora projektet har misslyckats, därför att bara 20 procent av bilderna uppfattas som det var tänkt.

Den var ganska intressant artikeln, men ganska svårt att läsa också. :P

Kätlin sa...

Jag hittade en artikel som talade USA's dyraste hamburgare. :D
Den hamburgaren är toppad med tryffel, Gruyere-ost och äkta guld.
Den hamburgaren kostar 150 till 175 dollar med pommes frites.
Också är indonesiskor vansinniga. Där finns en hamburgare toppad med päron, gåslever och den kostar omkring 680 kronor.

En värld är så konstig!!

http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_1291897.svd

Anonym sa...

Jag läste en artikel av pris på filmfestivalen i Cannes.

En franska film "Entre les murs" vann priset, Guldpalmen för bästa filmen på filmfestivalen i Cannes. Nu gick Guldpalmen till hemlandet för första gången på 21 år.
Italienska filmen "Gomorrah" vann priset-Grand Prix och andra italienska filmen vann juryns pris.
I en klass originella filmskapare vann priset filmen från Kazakstan "Tulpan"

(Artikeln från http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1290089.svd)

Veronika

Anonym sa...

Greenpeaceaktivister utklädda till grottmänniskor kör en Flintstone-bil till EU parlamentet för att protestera. De menar att politikerna är alltför kraftlösa och ger vika för krav från bilindustrins lobbyister, istället för att stå upp för världsklimatet.
Jag tyckte att den artikeln var lite rolig.

Harri