onsdag 23 september 2009

Föreläsningen om studier i Sverige

Vi är alla så gamla nu att vi måste börja tänka på vad vi vill göra efter skolan. Och den föreläsningen som vi hade igår handlade den teman.
Anna var vår gäst och hon pratade om hur det är att studera och bo i Sverige. Hon berättade hur det var att gå dit och börja leva i ett fämmande land.
Visst är det svårt för alla som gör det- det är inte enkelt att vara borta från sin familj och vänner. En hel annan kultur gör det inte enklare.
För mig var den föreläsningen mycket intressant. Jag fick veta mycket nytt- jag visste inte hur det går att få in i ett universitet till exempel, men nu vet jag, att jag går dit med mina betyg. Det är en bra nyhet för mig, eftersom jag tycker att mina betyg är ganska bra (rysska inräknar jag inte) =)
En nyhet för mig var också faktet att vi som kommer från Estland, kan inte börja våra studier i höst, eftersom vi kan inte anmäla oss i tid. Så måste vi vänta lite och börja i Januari.
Men jag tycker att det egentligen är ganska bra. Efter att man har studerat i 12 år, skulle det vara roligt att inrätta sig i en ny stad först och kanske hitta en jobb för sig.
Jag tror att det också ska vara lite för dyrt att bo i Sverige, men jag tror att om man vill gå dit, kan de problemerna också lösas.

Jaha, nu har jag många nya tankar och jag måste sitta och ordna dem, för att veta vilka frågor jag måste ställa om jag vill gå till Sverige. Och jag tror att jag vill=D (det ska vara jättekul)

Så vad tyckte ni om alla saker ni hörde igår?

Vilja

14 kommentarer:

Liis sa...

Jaa, jag håller med dig - det var mycket intressant att lyssna på henne. Jag tyckte om hur hon pratade om livet(inte bara om fakter, som flesta ändå vet).
Jag har tänkt om mina studier i Sverige, men först vill jag studera i Estland och då kanske bo ett år utomlands.
Det känner långt ifrån, men det är visst inte så!

Azurah sa...

Personligen tror jag att jag ska inte gå till Svergie att studera mer utan stanna i Estland men hennes föreläsning var ändå bra. Mycket informativt. Det var mycket som jag inte vetade ock några överraskande saker till exempel det var nyhet för mig att man kan läsa om sina betyg i Svergie. Det låter så lätt för dem. Inte bra i något ämne i gymnasium men inget problem! Man kan ju använda det senare om man vill.

Det var också nyhet att de har fördom att esterna är väldigt bra i matematik men inte bra i engelska. Konstig...

Kaur sa...

Jag måste också säga, att föreläsningen som Anna gav till oss, var jättespännande och naturligtvis nyttig. Många personlig erfarenheter som man kan inte hitta från populära informationskälla, alltså interent osv.
Jag har tänkt på att studera i Sverige, men har föredragit andra platser. Men under tiden har jag börjat tänka på studier i Sverige och hitta mer om det och tänka på det liksom en möijlighet för mig. Det är säker, att Anna's föreläsningen gav förtroende för det.

Mai-Liis sa...

Det var en bra chans att höra den föreläsningen. Jag fick veta nya faktum om studier i Sverige. Det betyg översätning var nytt för mig och läsa kurser program också. Jag hade ingen åning att det finns så många universitet i Sverige och bara sex av dem ligger i Stockholm. Det är bra att när jag flyttar där, då är det lätt att söka lägenhet eller jobb. De tittar inte dåligt när du är utlänningen. Det är ju inte så i Estland. Anna talade fint och jag är glad att hon hade tid att göra en föreläsning till oss.

Anonym sa...

Jag var mycket säker på att Anna var vanlig student från Sverige. Det fanns inga tips att jag skulle ha blivit tveksam. Då sa hon att hon studerade i GAG och det verkade att vara omöjligt! Men jag hade tänkt fel.
Att studera i Sverige tycks inte längre vara så omöjligt, svårt, men inte omöjligt.



ps. Vilja har skrivit ett jättefint inlägg, tycker jag. Hon skrev mycket lätt och ledigt.


Kristel

Epp-Maria sa...

Jag tyckte att Annas föreläsning var jättespännande. Jag fick mycket informatsion av henne och jag är ganska säker på att jag vill plugga vidare i Sverige.
Jag tycker också att det kan vara bra om man börjar att plugga i Januari för att då har man lite mer tid för att vänja sig vid svenska och Sverige i allmänhet.
Men jag är lite orolig för mina betyg eftersom de är inte sååå bra. Jag måste anstränga mig...
Just nu har jag så många ideer i mitt huvud.
Jag har redan pratat lite mer med Anna och hon är mycket hjälpsam. Vi får se hur det kommer att gå!

Ethel sa...

Jag tyckte om den föreläsningen. Det var kul att lyssna om livet och studier i Sverige. Jag visste att man kan gå på svensk kursen och senare gå till universitet. Jag visste också att man måste bo i Sverige för två år innan man får studiebidrag, men jag visste inte att man måste också arbeta halvtid. Mina kusiner studerar i Sverige, de också först gick till svenska kursen och senare gick till universitetet. Jag har tänkt att studera i Sverige men jag vet att det ska inte vara så lätt än i Estland. Liksom Liis vill jag först studera i Estland och kanske senare i Sverige.

Diana sa...

I tisdag vi lyssnade på en flicka, som pratade om universiteter i Sverige. Hon hette Anna och var också en elev i GAG.
Först Anna pratade vad hon hade studerat i Sverige och hur det var för henne. Hon sa att många elever är lite rädd för att leva och studera i Sverige. Hon sa ett det finns inga orsaker darför att människor är kanska vänliga och trevliga. Hon sa att leva i en studenthem var så kul.
Den färeläsningen var mycket intressant och nyttigt. Hon uppmuntrade oss och sa ett det skulle vara den bästa erfarenhet i vår liv.

Diana Aljas

Anonym sa...

Precis när jag hade bestämt att jag ska studera på ett universitet i Estland, kom Anna och talade så många bra saker om vilket skulle livet bli om jag studerade i Sverige. Föreläsningen var jätteinformativt - hur vi kan välja ett universitet, vart vi kan hitta ett studenthus, ha bidrag, när vi skulle jobba osv. Nu började jag tänka om mina planer.. men vem vet, lyckligtvis har jag lite tid kvar :)
Triin Tartes

Anonym sa...

Jag tyckte om den föreläsningen. Jag tror att det var mycket intressant. Jag har inte tänkte studera i Sverige men efter Anna pratade hur enkelt det verkligen är jag tror att jag ska prova. Jag tror att jag ska inte göra Tisus test men jag ska gå där arbeta lite, ta svenska kursen och sedan ska gå på universtitetet. Jag ville att hon pratat mer om det.

Veronika

Eveli sa...

Jag håller med Vilja - den föreläsningen var mycket intressant. Kanske tänker Anna att det var inte intressant för oss, eftersom vi inte ställde så mycket frågor till henne. Men jag tror att det var så eftersom vi alla hade inte tänkt på våra studier i Sverige så mycket och så realistiskt och så kom Anna och berättade hur enkel är det egentligen. Jag tror att de som hade inga frågor till henne då, vill fråga nu efteråt och lyckligtvis har vi den chansen nu. Jag har inte tänkt på mina studier i Sverige, men javisst är det en möjlighet.

OttIlves sa...

När Anna kom in och sa sina första ord tyckte jag, lika några andra, att hon var faktiskt en svensk. Hennes svenska var, för mig, jätte fin att lyssna på, kanske lik som Kerlis svenska..
Fastän jag inte har någon ambition att flytta till Sverige och studera där, var hennes prat mycket intressant och gav mycket information om möjligheter och åligganden när man vill studera där. Tack för henne förstår jag särskilt mer om det Svenska unversitetssystemet.
Mest tyckte jag om Annas karaktären, naturen som var varm vänlig och det var fint. Det är kanske därför jag är glad att studera i svenka klassen - människor..

Unknown sa...

Jag tyckte om den föreläsning och det var kul att höra om Sveriges högskolor. Nu är det bra att veta, att det är inte så svårt att gå och studera i Sverige. Jag har inte tänkt att gå till Sverige och lära där, men nu när jag vet att det är inte för komplicerad, har min åsikt förändrad, nu är det en möjlighet.

Eva sa...

Den föreläsningen var mycket intressant. Jag tyckte om hur hon pratade om livet och det hur hon gick till Sverige. Det är uppmuntrad när jag kan träffa en person som har gjort alla det som förestår oss(om man vill gå till Sverige). Den föreläsningen gav lite mer mod att tänka på det att gå och studera i Sverige. Också var det bra att hon pratade om allting...vart man kan hitta information och vad kan man studera, även om det hur mycket poäng måste man ha.
Jag har tänkt på det att åka till Sverige och studera där men jag tycker att jag ska inte göra det nästa året. Jag tycker att det är kul att studera där men i alla fall tror jag att jag har inte så stor tapperhet. Men jag har tänkt att börja studera här i Estland på universitetet och då gå och vara en växlingstudent i (är det så?) några land.