fredag 28 mars 2008

Hur läser du språk?


Hej,

Jag tycker att det är mycket nödvändig att läsa språken. Jag läsar svenska, engelska och rysska. Jag tycker att rysska är ganska svart, därför att det har mycker grammatiska reglerna och olika alfabetet. Men svenska och engelska är inte svart, därför att de är mycket lika varandra.
Jag läser svenska hemma och i skolan. Jag har svenska lektion fem gånger om veckan. Där pratar, läser och skriver jag. Hemma läser jag svenska på TV och när jag gör min himlexa.

Hur läser du språk (t ex svenska)?

26 kommentarer:

11c blogg sa...

jag glömde säga att jag gjorde det blog här. Och jag är Melissa :D

Britu sa...

Jag tycker att det är mycket viktigt att använda språket. Därför försöker jag prata på svenska alltid när jag har en möjlighet. Jag lyssnar på svensk musik också och efter översätter jag sånglyrics. Så studerar jag många nya ord och blir bättre i användning språket.

Unknown sa...

När man läser ett främmande språk, man måste använda språket. Så därför studerar jag svenska bäst i lektionen när vi talar och diskuterar. En annan viktig sak är att man själv studerar hemma. Därför man kan inte läsa språk när man studerar inte hemma. Och jag gör samma saken som Britt gör - översätter sånglyrcis som jag lyssnar :)
Och ibland tittar jag fotboll från "Viasat Sport2" och där de kommenterar på svenska och jag försöker att förstå. :)

Anonym sa...

Jag kan läsa ett språk bäst på kurser, då kan jag få hjälp från lärare:), som kan förbättra min språket. Jag tycker om att titta på teve kanaler också, som är på svenska. Till exempel, när ja var på båten till Stockholm med mina förälderna(tråkig!!), jag tittade på en svensk kanal och fått nya ord, som jag kan använda.

Tartes

Annette sa...

Hur läser jag sprak?
Jag läsar språk på kursen, det är bäst, men läsar också hemma.
Jag skriver lappar och lysna på musik( Vanligen lysna jag på musik förr lära andra språk)
Jag har många vänner i utomlands.Jag var i England i fyra vecor och studerade engelska, där var många eleven i olika land. Dem var från Sverige, Tyskland, Spanien, Ryskland osv. Jag talar ofta med dem på MSN.
Tva timmar har jag helsade på vänner från utomlands - En väninna i spanien och en vän i Sverige. Jag
talar då mycket främmande språk.
Jag tycker om att resar till land, där man talar språk, vad jag läsa. Då kan jag brukar språk.

Annette sa...

Jag glömde säga att Glosor är mycket bra för lära dig nytt sprak.

Annette sa...

http://www.omniglot.com/language/index.htm

Den text är i engleska, där är några råd, som kan hjälpa dig på läser dig nytt språk

Annette sa...

http://www.tt4you.com/svc/list.asp
ürsäkt, men det är kul :D

Anonym sa...

Det är svårt att lära sig ett nytt språk. De grammatiska reglerna är så olika.
När jag är i Sverige, tittar jag på Sveriges TV, lyssnar på radio och försöker att tala med svenskar.

Jag tycker att rysska är mycket svårt. När jag tittar på nyheter (på rysska) då jag förstår inte.

Silver

Anonym sa...

Det är mycket svårt att lära sig ett nytt språk. Jag har studert fyra språk-engelska, tyska, svenska och ryska.
Jag läser språket i skolan och efter skolan hemma. Några språk kan jag läsa när jag titta på teve, t ex engelska och tyska. Jag har inte sett särskilt mycket teveprogramm på teve i svenska.
Det är också bra att tala med utlänningar. Då kan man öva sitt uttal.
Man måste också lära sig mycket nya ord, att öka sitt ordförråd.

Vilja

Anonym sa...

Hej!
Jag tycker att det är viktigt använda språket, t ex talar och diskuterar och det är också bra att tala med utlänningar. Men man måste också repeterar i hemma de nya ord som man hade lära i skolen.

Anonym sa...

Jag studerar svenska bäst när vi talar i lektionen. Jag också läser text hemma och studerar nya ord.

Triin

Diana sa...

Hej!
Jag tycker att det är mycket viktigt att använda språket. Så därför studerar jag svenska bäst i lektionen när vi talar och diskuterar. Jag tycker om att titta på teve kanaler också, som är på svenska. Man måste också lära sig mycket nya ord, att öka sitt ordförråd.
Diana :)

Anonym sa...

Hej!
Jag tycker att det är viktig att studera språket på kurs och skolan men jag tror att du måste pluggar hem också. T ex du kan läsa svenska bokerna, talar med svenskar, tittar på svenska programm och lyssnar på svenska musik. Jag tror att både möjligheter är värt ett försök.
Harri

Anonym sa...

Jag läser engelska, ryska och svenska i skolan och jag har läste spanska också. Jag tycker att det är mycket nyttig när du kan tala olika språk. Jag brukar läsa språken i skolan och hemma. Ibland tittar jag på teve, och lysnnar olika språk. Det är mycket bra möjlighet att lära sig ett nytt språk, när du kan tala och diskutera i det främmande språk. Det är viktig att lära sig nya ord varje dag, därför att man behöver ordförråd på mycket ord.

Eveli

Wilma Circus sa...

Hej,

Jag använder språket så mycket som jag kan. Jag lyssnar på svensk musik och jag försöker att läsa svenska barnböcker. Och jag pratar med mina klasskompisar och mina vänner från Sverige, det är jätte kul!

OttIlves sa...

Hej.

Jag tror att man måste prata på svenska hur mycket man kan då anvädar man det och det är mycket vigtigt. T ex min favorit lektion på svenska var i fredags när vi diskuterade hela lektionen och alla vi kunde använda alla ord som vi har studerat.
Och... I fredags såg jag då jag KAN prata lite på svenska med en norsk som kom till oss i en kaffeteria och började att prata och ja kunde tala tillbaka honom. Då var ja lite extatik.
Man måste försåka att använda språket och då med tiden skulle man kunna prata svenska bättre.

Anonym sa...

Jag tycker att det är ganska svårt att lära sig ett främmande språk.
Men när använda främmande språket är det lätare. Jag studerar svenska, engelska och ryska. Ryska är svårt därför att det är så olika från estniska.
Jag lyssnar på svensk musik och ibland tittar jag Viasat Sport och där de kommenteerar på svenska. Det är intressant att lyssna och titta de där.:)

Eva

Anonym sa...

Jag läser språket i skolan och hemma. Jag studerar ryska, engelska och svenska. Jag studerar svenska bäst i lektionen när vi talar och diskuterar. Ibland tittar jag på svensk teve.

Pille sa...

Det är svårt att lära sig ett nytt språk. Jag studerar svenska, ryska och engelska. Jag läser språket i skolan och efter skolan hemma. T ex engelska kan jag läser men jag tittar på TV. Jag älskar lyssna på svenska och engelska musik. Jag studerar många nya ord i hemma. Jag prata med mina kompisar i utomlands. Det är mycket kul och vigtigt att lära sig ett nytt språk.

Pille sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hei!

Jag läser språket när jag kan använda det. Till exempel när vi gjör dialoger i lektionen och när jag gjör hemläxa. Mest viktig är att man repeterar ord.

Ethel

Anonym sa...

Det är mycket svårt läser svenska hemma. Jag förstår bättre i skolan. Hemma försöker jag läsa texten många gånger. Att lära sig nya ord göra jag små lappar med svenska ord på ena sidan och ord på mitt språk på andra sidan. Det hjälpa mig mycket. Jag lyssnar på svenskmusik också att kontrolera kan jag förstår.

Anonym sa...

Det är min komentar jag glömde skriv mitt namn.

Veronika

Liis sa...

Hej!

Jag tycker, att använda språket är viktig. Jag lyssnar på svensk musik och översätter sånglyrics. Ibland gör jag papperslappar(jag studerar ryska med de). Ibland läser jag svensk artiklar.

Unknown sa...

jag tycker att det är så mycket viktigt att använda språket.jag läser svenska och enliska i konväx. därför jag läser svenska och engliska språket